Emerging DOOH

Vandaag verscheen een goed artikel op Adformatie.nl over de digitalisering van de media. Dit digitaliseren van de media wordt ook wel emerging media genoemd. Naast televisie en radio komt digital out of home (DOOH) uitgebreid aan bod. Auteur Sander Kraan (Mediabrands) beschrijft de ontwikkelingen van de bestedingen, de introductie van D-OTS en noemt een voorbeeld van het programmatic inkopen van DOOH. Hieronder een weergave van hetgeen Kraan rond DOOH beschrijft in het genoemde artikel.

Bestedingen en aandeel digitaal

Het aandeel van DOOH binnen de totale bestedingen aan OOH steeg minder hard in vergelijking met bijvoorbeeld digital radio, maar dat had vooral te maken met Covid19. OOH is in 2020 hard getroffen door de maatregelen. De ad spend daalde in het eerste halfjaar met maar liefst 44%, maar de digitale revolutie is in volle gang. Zo is inmiddels ongeveer 17% van alle OOH-vlakken digitaal beschikbaar, is daarvan ruim 90% programmatic in te kopen en wordt verwachten dat het digitaliseren van schermen een verdere vlucht zal nemen 2021.

Uniforme digitale metrics

Daarnaast is ook de DOOH-markt volwassen aan het worden met de introductie van de Digital Opportunity To See (D-OTS) die vorig jaar door het Buitenreclame Onderzoek (BRO) is geïntroduceerd. Hiermee is de stap gezet naar uniforme digitale metrics waardoor DOOH-campagnes tussen exploitanten met dezelfde metrics afgerekend kunnen worden.

Verder bieden steeds meer demand side-platforms de mogelijkheid om DOOH in te kopen wat het toevoegen van (nieuwe) databronnen voor planning en activatie versnelt en de afstemming met andere digitale campagnes vereenvoudigt. EMC outdoor verwacht dat door het toevoegen van bijvoorbeeld mobiele device data real time measurement van DOOH-campagnes steeds beter mogelijk is.

DOOH optimaal benut

Bloemenbureau maakte in de onzekere covid19-periode optimaal gebruik van de kansen van DOOH door vanuit één inkoopsysteem de eerste internationale DOOH-campagne ooit vanuit Amsterdam in te kopen in Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Door de campagne programmatic in te kopen was er ruimte om per direct campagnes stop te zetten maar ook Adsquare proximity targeting te gebruiken om te bepalen in welke steden en rondom welke vlakken de doelgroep verhoudingsgewijs het meest aanwezig was.

Bron: Adformatie.nl

Update: op 25 mei 2021 verscheen deel 2 over Emerging Media op Adformatie. Dit deel was geheel gewijd aan (D)OOH.

Scroll naar boven