Van OOH naar DOOH
De digitale transformatie is ook binnen OOH volop aanwezig. Digital Out of Home, afgekort DOOH is inmiddels een begrip. Binnen het IAB (per 1 januari 2021 VIA) is zelfs een taskforce actief, die OOH vanuit het digitale perspectief belicht.
Door de toevoeging van digitale technieken ontstaan er veel nieuwe toepassingen. Denk aan het op afstand aansturen van schermen, het conditioneel vertonen van een uiting, de koppeling met online campagnes, gebruik van bewegend beeld en interactie met passanten.
Een van de eerste vormen van DOOH is narrowcasting. Dit is het tegenovergestelde van broadcasting zoals dat bij televisie en radio gebeurt. Via narrowcasting is het mogelijk om op een gecontroleerde manier een heel specifiek publiek te bereik. Bijvoorbeeld alleen via schermen in supermarkten in vooraf gedefinieerde verzorgingsgebieden of alleen reizigers in spitsuren. Dit gebeurt vaak via grote TV-schermen, maar meer en meer wordt gebruik gemaakt van LED-schermen. De techniek van LED is enorm verbeterd en de prijzen van de schermen dalen, waardoor de inzet steeds betaalbaarder is geworden voor exploitanten. Zelfs de grote masten langs de snelweg bestaan nu voor een derde deel uit LED-schermen en dat aandeel zal alleen maar toenemen.
Programmatic DOOH
Met de kost van digitale schermen en technieken is het ook mogelijk geworden om via programmatic campagnes te plannen. Online was dit al langer mogelijk, maar nu kunnen ook OOH-campagnes gericht worden ingezet.
Programmatic is een vorm van advertentie-inkoop waar bijna geen mensen meer aan te pas komen. Op basis van een groot aantal variabelen zoals bijvoorbeeld plaats, tijd, verkeersdrukte en/of temperatuur kan een uiting worden getoond als aan bepaalde criteria wordt voldaan. Bijvoorbeeld alleen mijn uiting vertonen in het weekend op dagen dat het warmer is dan 25 graden. In sommige gevallen is het ook mogelijk om via een veilingsysteem in te kopen. Een ingewikkeld netwerk van demand- en sell side platforms (DSP’s en SSP’s) zorgt er uiteindelijk voor dat een uiting wordt vertoond en dat er automatisch wordt afgerekend tussen de adverteerder/mediabureau en de exploitant.