Geschiedenis

Buitenreclame is bijna letterlijk zo oud als de weg naar Rome. De reclameborden voor winkels en promotie-acties kennen een lange historie die teruggaat naar zowel de Egyptenaren, Romeinen en Grieken als de Chinezen. Ze hebben allemaal dezelde oorsprong: aandacht vragen voor koopwaar of aankondigen van belangrijke evenementen in een dorp of stad. De communicatiekracht van (gevel-) borden was blijkbaar al heel vroeg zichtbaar en misschien wel meetbaar.

De gevelborden werden in de Middeleeuwen breed ingezet door beroepsgroepen als smeden, kleermakers, molenaars en bakkers. Naast tekst gebruikte men vaak beelden, want lezen was in die tijd nog niet zo ingeburgerd als nu. En ook de horeca maakte volop gebruik van ourdoor advertising, zij het daar hier een wettelijke verplichting aan ten grondslag lag.

OOH dat verder ging dan uithangborden ontstond op het einde van de achttiende eeuw en later in de negentiende eeuw. Allereerst ontwikkelde de lithografie zich in een hoog tempo waardoor de uithangborden van weleer er steeds professioneler uit kwamen te zien. In de negentiende eeuw kwam OOH in een tweede stroomversnelling door de opkomst van vooral de reclamebureaus.

Inmiddels zijn we lichtjaren verder in de ontwikkeling van OOH en zijn de uithangborden en muurschilderingen grotendeels vervangen door moderne  – en steeds vaker slimme – schermen, die naast een advertentioneel karakter ook tot doel hebben de publieke ruimte te verfraaien en de bezoekers extra informatie te geven. Hiermee is een vergelijking met de Middeleeuwen nog steeds op z’n plaats.

Scroll naar boven