OOH-markt 11% gegroeid in 2023

Het jaar 2023 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een omzetgroei van 11%. De bestedingen aan buitenreclame bereikten een recordhoogte van € 279 miljoen. Dat is € 28 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+24%).

De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In 2023 is het aandeel van digitaal met 54% voor het eerst groter dan traditioneel. De bestedingen aan traditioneel lieten in 2023 een lichte daling van 1% zien. Binnen digitaal wordt 25% programmatic ingekocht. In 2022 was dat aandeel nog 28%.

Omzet OOH 2022/2023 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)

Bron: Outreach

Het vierde kwartaal was het beste kwartaal voor OOH in 2023. De omzet bedroeg maar liefst € 95 miljoen. Dat is 14% meer dan hetzelfde kwartaal in 2022. Nog niet eerder bereikte de omzet in een kwartaal zo’n hoog niveau.

Omzetontwikkeling OOH per kwartaal in 2023 ten opzichte van vergelijkbaar kwartaal in 2022

Bron: Outreach

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door het groeiende vertrouwen van de adverteerders in het mediumtype in combinatie met de digitale transitie die de markt op dit moment meemaakt. Majoor zegt hierover: “De voorspellingen zijn ruimschoots uitgekomen. Digitale buitenreclame maakt een grote groei door en we zien dat traditioneel desondanks toch behoorlijk stabiel blijft. Dat heeft er in belangrijke mate mee te maken dat buitenreclame eigenlijk het enige overgebleven massamedium is. De talloze mogelijkheden voor de inzet van buitenreclame onder meer door de beschikbaarheid van data, raken onder een groeiende groep adverteerders bekend. We hebben dan ook veel nieuwe adverteerders in het straatbeeld gezien afgelopen jaar. Adverteerders zetten buitenreclame ook vaker in als alternatief voor televisie.”

Later dit kwartaal publiceert de buitenreclamemarkt het nieuwe bereiksonderzoek BRO Next dat in de loop van het jaar zal gaan aansluiten bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Afgelopen jaren zijn er verschillende OOH-partijen toegetreden tot Outreach en ook komend jaar verwacht Outreach een aantal nieuwe leden te verwelkomen. Zij zullen met de toetreding ook deel gaan nemen aan het nieuwe onderzoek.

Scroll naar boven