Twee weken publiceerden we een post over emerging media naar aanleiding van een artikel in Adformatie. Vandaag werden in de nieuwsbrief van ‘Adfo’ wederom twee artikelen gewijd aan emerging media. De eerste is een bijdrage van Govaert Plesman (Mediabrands) en handelt over de innovatiekracht van (D)OOH, die ten tijde van de coronacrisis alleen maar is toegenomen. Het tweede artikel is gebaseerd op een interview met Carolien van ’t Hek, CEO van UM. Zij hoopt dat we over twee jaar niet meer praten over emerging media, maar dat die media (connected tv, digital audio en digital out of home) een vast onderdeel uitmaken van de mediamix.
Veel leren
Volgens Van ’t Hek zijn we al een heel eind op de goede weg, maar er valt ook nog veel te leren. Zowel bij de media zelf, de adverteerders als ook bij de creatieve bureaus. Bijvoorbeeld op het gebied van de technische mogelijkheden: “In 360 graden-campagnes wordt het ingezet, maar er wordt niet nagedacht over de creatievere technische laag. Het legt het gebrek aan kennis bloot op alle disciplines die ermee te maken hebben. Bij media- en creatieve bureaus en klanten. Het legt ook de estafettewedstrijd bloot van klant die een briefing naar een creatief bureau geeft waarna het mediabureau wordt betrokken. Als je zo’n emerging mediateam bij de briefing aan tafel zet, wordt creatie gestimuleerd op een andere manier na te denken.”
Programmatic geen doel op zich
Plesman ziet dat in het coronajaar de mobiliteit drastisch is veranderd: “Mensen zijn nog steeds buiten, ook tijdens een lockdown. Alleen verplaatsten ze zich anders. De afgelopen maanden stonden mensen niet meer massaal op treinstations met OOH-objecten. Of in de dagelijkse file waar advertentiemasten langs de snelweg staan. Maar ze waren wel massaal boodschappen aan het doen in supermarkten door heel het land. En daar konden we ze bereiken via veel, vooral digitale, schermen.” En daar is veel geleerd in de afgelopen periode. Naast locatie wordt er ingekocht op o.a. doelgroepen en mediakanalen zoals mobiel waardoor er een enorme vlucht is ontstaan van het zogeheten ‘programmatic’ inkopen. Plesman ziet een groei van 7% in 2019 naar 39% in 2020 waar het gaat om het geautomatiseerd inkopen van DOOH. Plesman: “Deze vorm van inkoop is uiteraard geen doel op zich, maar wel een resultaat van de vele voordelen en creatieve mogelijkheden die programmatic inkoop met zich meebrengt.”