Van versoepeling naar meer mobiliteit (2)

Deze week publiceerde Outreach een artikel over de groeiende mobiliteit als gevolg van de versoepeling van de coronamaatregelen. Kort daarop bevestigde Validators deze ontwikkeling in hun Monitor Consumentengedrag dat in samenwerking met de VU in Amsterdam is opgezet. Validators: “Met de toename van de versoepelingen zien we dat Nederland weer in beweging komt en daar profiteert de mobiliteitssector van. Aankopen van eigen vervoersmiddelen zoals auto, fiets en scooter zitten in de lift.”


Validators stelt verder dat Nederlanders weer vaker ergens naar toe willen en willen daar zo snel, makkelijk of goedkoop mogelijk terecht willen komen. De verkoop van vervoermiddelen profiteert hier van. Als mensen een nieuw vervoersmiddel willen kopen doen ze dit steeds vaker weer offline. Deze groep consumenten is sinds eind maart toegenomen van 30% naar 40%. De groep die aangeeft dat de aankoop van een vervoersmiddel niet van toepassing is, is juist teruggelopen in diezelfde periode van 32% naar 16%. Consumenten staan weer meer open voor de aanschaf van een vervoersmiddel en gaan hiervoor het liefst naar de fysieke winkel.

Oudere mensen geven vaker geld uit aan een eigen vervoersmiddel dan jongere mensen. Wel oriënteert ongeveer de helft van de jongeren zich op een nieuw eigen vervoersmiddel en dit doen ze zowel offline als online. Voor de jongere doelgroep is het als merk in de vervoersmiddelenbranche dus van belang om zowel online als offline aanwezig te zijn.

Naast een boost in de mobiliteitsbranche ziet Validators ook een toename van de uitgaven aan mode en persoonlijke verzorging. Als we meer naar buiten gaan willen we er blijkbaar ook verzorgd uitzien.

Visual via Unsplash.com

Scroll naar boven