Zojuist publiceerde VIA (voorheen IAB en VEA) een eerste inkijk in de ‘digital adspend’ van 2021. De totale bestedingen aan online media groeide van € 2,34 miljard in 2020 naar € 3,1 miljard in 2021 (+34%). Daarbinnen groeide DOOH met maar liefst 50% en is het weer helemaal hersteld van corona. VIA zegt hierover: “Na een daling van 37% in 2020 heeft Digital Out of Home (DOOH) zich in 2021 goed hersteld. De impact van de daling in het jaar ervoor is in het totale DOOH-budget nog steeds zichtbaar, maar de groei van 50% in 2021 heeft DOOH wel teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau van 2019. Wat verder in het onderzoeksrapport opvalt, is dat met name binnen DOOH een verschuiving naar programmatic advertising zichtbaar is.”
Dat laatste was ook al te zien in de interne cijfers van Outreach, waarin het aandeel van programmatic binnen DOOH opliep van 13% in Q1 2021 naar bijna 30% in Q4.
In meer algemene zin zegt het rapport van VIA dat ondanks de aanhoudende gevolgen van de wereldwijde pandemie een groter herstel van de digitale bestedingen te zien is dan verwacht. “Ondanks nieuwe lockdowns in het eerste kwartaal zorgde de heropening van de samenleving voor een enorme impuls voor het aantal bestedingen. Het totale aantal bestedingen overstijgt zelfs het niveau van 2019, waarbij de deelnemers (aan het onderzoek, red.) aangaven dat met name het eerste halfjaar van 2021 een hoog groeipercentage liet zien ten opzichte van het voorgaande jaar.”
Op 10 mei geven VIA en Deloitte een uitgebreide presentatie over de digitale mediabestedingen in 2021.