OOH goed van start in 2022 (+119% in Q1)

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in het eerste kwartaal van 2022 ruimschoots verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2021 en kwamen uit op € 49,3 miljoen (was € 22,6 miljoen in Q1 2021). De grootste groei kwam in dit kwartaal voor rekening van digitale out of home (DOOH). Die stijging bedroeg 123% en kwam uit op € 21 miljoen. In Q1 2021 was dit nog € 9,4 miljoen. Aan traditionele out of home werd € 28,3 miljoen uitgegeven (+115%).

De groei van de markt in Q1 is een ruime verdubbeling ten opzichte van de groei in het vorige kwartaal, waarin het herstel na alle lockdowns en andere maatregelen rond corona met +55% al stevig werd ingezet. DOOH was daarin een belangrijke trekker, maar nu laten de traditionele vormen van OOH ook hun herstelvermogen zien. 

Bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/Q1 2022 (x € miljoen)

Ten opzichte van het eerste kwartaal 2021 heeft DOOH weer een extra aandeel gewonnen in de totale OOH-bestedingen en kwam in Q1 2022 uit op 43%. De verwachting is dat dit in de loop van het jaar verder zal toenemen. In 2021 was dit ook het geval.  

Nieuw in de cijfers van Outreach zijn de omzetten van programmatic. Over heel 2021 werd een kwart van de digitale omzet programmatic ingekocht. Voor Q1 2022 geldt een aandeel van 27% voor programmatic. Dat is een verdubbeling van het aandeel in Q1 2021 (13%).

Groei bestedingen (D)OOH per kwartaal 2021/Q1 2022 ten opzichte van kwartaal jaar-1

De cijfers passen in het eerder door Outreach geschetste beeld van herstel, waarbij de omzet 18% boven het niveau van de vergelijkbare periode (Q1) in 2019 ligt. Traditionele OOH loopt hier nog 3% op achter, DOOH zit er met een plus van 66% ver boven. 

Scroll naar boven