Unilever weer grootste OOH-adverteerder in 2021

Vorige week publiceerde Nielsen het rapport Bruto Mediabestedingen 2021 met daarin de o.a. ontwikkelingen van de mediabestedingen per mediumtype. Out of home is een van die mediumtypen en laat naast bioscoopreclame het grootste herstel zien na coronajaar 2020. Nielsen noteerde een plus van 22% voor out of home; de totale markt groeide met 10%.

De groei van 22% voor out of home is een samenstelling van meer adverteerders (6%) en een hoger budget per adverteerder (15%). Maar liefst 82 van de 100 grootste adverteerders schakelde out of home in in 2021. Unilever was net als het jaar daarvoor de grootste adverteerder, gevolgd door Talpa Radio en McDonald’s. In totaal noteerde Nielsen 2.365 adverteerders voor out of home. Ter vergelijking: op televisie waren 3.066 adverteerders actief, op radio 1.791. Out of home zit daar dus precies tussenin.

Van alle branches heeft retail het grootste aandeel in de bruto mediabestedingen voor out of home. In 2021 was dat 22%, een jaar eerder krap 20%. Dit groeiende aandeel komt vooral omdat de bestedingen vanuit horeca, toerisme en recreatie nog achterbleven als gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen voor deze sector. De verwachting is dat dit in 2022 zal herstellen. De branche horeca, toerisme en recreatie is de nummer drie als het gaat om bruto mediabestedingen en ligt nog 35% achter op het niveau van 2019, het jaar voor corona.

Het grootste herstel van de bestedingen vond plaats in het tweede kwartaal van 2021 en liep daar op tot ruim 60%. Een jaar eerder stortte het bestedingsniveau in dat kwartaal in na de eerste echte lockdown als gevolg van de coronamaatregelen. Ook het vierde kwartaal liet met een plus van 32% een substantieel herstel zien.

Het rapport Bruto Mediabestedingen 2021 is via Nielsen te bestellen.  

Scroll naar boven