Sterk herstel OOH-markt: verdubbeling bestedingen in Q2 2021

Q2 2021 verdubbeling bestedingen OOH

In het tweede kwartaal van 2021 zijn de bestedingen aan Out of Home reclame voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. In totaal werd iets meer dan € 40 miljoen uitgegeven aan (digitale) buitenreclame. In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat krap € 20 miljoen. Hiermee is zoals verwacht een eerste stap gezet naar een herstel van de markt, die in 2020 ongeveer een derde aan omzet inleverde als gevolg van de maatregelen rond corona.

Uit de cijfers van Outreach blijkt dat zowel traditionele OOH als digitale OOH een verdubbeling van de bestedingen laten zien. Traditioneel is goed voor € 23 miljoen in het tweede kwartaal tegen € 11,5 miljoen in Q2 2020. Digitaal groeit 109% en gaat van € 8 miljoen in Q2 2020 naar bijna € 17 miljoen in Q2 2021. Het aandeel van digitaal komt hiermee op 42%.

Gemeten over de eerste helft van 2021 groeit traditioneel 1% en digitaal 26%. De totale markt komt dan op bijna € 63 miljoen, wat een groei van 10% betekent ten opzichte van de eerste helft van 2020. Het aandeel van digitaal nam in de genoemde periode toe van 36% naar 42%.

Omzet OOH per kwartaal Q2 2020 – Q2 2021 ( x miljoen)

Bron: Outreach

De cijfers ten opzichte van het tweede kwartaal en de eerste helft van 2020 laten een krachtig herstel zien, maar in vergelijking met 2019 loopt 2021 nog niet in de pas. Het verschil met Q2 2019 is voor de totale markt -28% en voor de eerste helft van het jaar geldt dat 2021 nog 36% achterloopt ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Het herstel van de OOH-markt is voor een deel het directe resultaat van de versoepelende maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van digitale OOH (DOOH) een rol in de groei van de bestedingen. Steeds geavanceerdere targetmogelijkheden en programmatic buying zijn belangrijke factoren achter de ontwikkeling en groei van DOOH.

Scroll naar boven