Volgens Zenith’s nieuwste Advertising Expenditure Forecasts, dat deze week is gepubliceerd, zullen de wereldwijde advertentie-uitgaven in 2021 met 11,2% groeien. OOH, bioscoopreclame en online video zitten daar met respectievelijk 16%, 116% en 26% ver boven, waardoor de bestedingsaandelen van deze kanalen verder zal toenemen. Dat is goed nieuws voor vooral OOH en bioscoopreclame, aangezien zij de grootste schade hebben geleden als gevolg van de maatregelen rond corona.
De grootste bijdrage aan de wereldwijde groei wordt in de VS gerealiseerd. Het is in 2021 voor 46% verantwoordelijk voor de mondiale toename van $ 67 miljard. Omgerekend betekent dit een marktgroei van 13% in de Amerikaanse markt. Een belangrijke factor achter de groei is volgens Zenith Optimedia de digitale transformatie die in veel sectoren gaande is. Dit biedt kansen voor de verdere ontwikkeling van DOOH. Al eerder was te lezen dat DOOH bezig is met een comeback na de pandemie. Groeifactoren als goedkopere (LED-) schermen, connectiviteit, interactie en targeting spelen hierbij een belangrijke rol.
Naast de VS noemt Zenith groeimarkten als China met 11% aandeel in de groei, Japan (6% aandeel) en VK met eveneens een aandeel van 6% in de groei. De groei van de advertentie-uitgaven zal naar verwachting voorlopig aanhouden met een groei van 6,9% voor 2022 en 5,6% voor 2023.
Voor televisie en radio verwacht Zenith in 2021 een groei van respectievelijk 1% en 4%. Print zal voor het veertiende jaar op rij budget inleveren. In 2021 zal de afname 8% bedragen.