Crossmediacase UNO

UNO crossmediacase

In deze case van Mattel’s UNO wordt OOH ingezet temidden van een nieuwsplatform, paid social media en een PR-campagne. Het resultaat is high reach en high impact!

UNO is een spel dat mensen op een universele manier met elkaar verbindt. Mattel/UNO Nederland vroeg Posterscope Nederland in 2019 een naamsbekendheidscampagne te creëren. die hun visie op het verbinden van mensen, met een focus op kinderen, omarmt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 10 kinderen zich eenzaam voelt. Sociale contacten zijn erg belangrijk voor de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling van een kind. In veel gevallen worden veel eenzame kinderen later helaas ook eenzame volwassenen.

Om een oplossing te vinden heeft Posterscope voor een pilotproject samengewerkt met een basisschool in Utrecht. Dat leverde belangrijke inzichten op:

  • Kinderen weten vaak niet welk spel ze moeten spelen.
  • Kinderen willen graag een database van hun spellen.
  • Kinderen willen een ontmoetingsplaats.
  • De school wil de kinderen aanmoedigen om nieuwe vrienden te maken
  • Het moet iets zijn dat de verbeelding stimuleert
  • Het moet worden gemaakt in een universele taal.

UNO Speelkwartier

Met deze inzichten creëerde Posterscope het ‘UNO Speelkwartier’ voor basisscholen met als doel om de eenzaamheid onder kinderen te bestrijden en het bewustzijn voor dit onderbelichte probleem te vergroten. Het UNO speelkwartier is een levensgrote pion, geplaatst in een halve cirkel. Kinderen kunnen tijdens het spelen aan de N-knop draaien, waarna er een voorgesteld spel verschijnt. Ieder kind dat in de halve cirkel staat doet mee. De kinderen hebben van de school de instructie gekregen dat niemand kan worden uitgesloten die in de kring staat. Op die manier hoeven de kinderen niet te vragen om mee te spelen, waardoor het makkelijker wordt om allemaal samen te spelen.

De lancering van UNO was een groot succes voor de kinderen, maar was ook de start van de UNO’s brand awareness campagne. Posterscope heeft de beelden van de lancering gebruikt om social video’s en (D)OOH-posters te maken voor social media en out of home teneinde een groot publiek te bereiken met de sociale merkboodschap.

Resultaten

  • De media-inzet betrof de online nieuwsplatform Bright Vibes, de samenwerking met OOH media owners Ocean Outdoor, CSDigital Media, Centercom en Exterion Media, een PR campagne en een betaalde social media campagne van iProspect.
  • Met een totaal budget van € 55.000,- werd een online en offline bereik van 24,4 miljoen gerealiseerd.
  • OOH was goed voor een bereik van 16,8 miljoen
  • Verder werden zo’n 1,5 miljoen videoviews (3 seconden) gerealiseerd en 83.046 post engagements
  • Het online en offline redactionele bereik Total Reach: 4.082.000
  • Meer dan 100 aanvragen van scholen voor hun eigen UNO Playground

Esther ter Braake: Brandmanager UNO/Mattel: “Het was een geweldig project waar ik met veel plezier aan heb gewerkt. Het is de leukste campagne die ik voor Mattel heb ontwikkeld, met het hoogste totale merkbereik. Het heeft veel gedaan voor UNO als sociaal merk en vooral voor het onderbelichte probleem van eenzame kinderen. Het is geweldig om te zien dat we kinderen op het schoolplein echt kunnen helpen met de UNO ‘Play along’ playset, die we samen met kinderen hebben ontwikkeld en tegelijkertijd de merkbelofte van UNO communiceren: het verbinden van kinderen. “

Zie hieronder de video die hoort bij de crossmediacase UNO.

Scroll naar boven