Creatie is essentieel voor outdoor campagnes. Een krachtige uiting en een pakkende tekst kunnen impact creëren, maar hoe doe je dat? Leer van de inzichten van reclamebureau Alfred en outdoorexploitant Clear Channel Nederland.
Bij outdoor kun je een uiting niet ontwijken. Lopend, wachtend op het openbaar vervoer, op de fiets of in je auto: een campagne is aanwezig in ons straatbeeld en je kunt het niet wegzappen of wegklikken. Bij outdoor heb je vele contactmomenten, maar per contactmoment is de duur relatief kort. Dus moet je binnen een aantal seconden de aandacht trekken. En dat heeft vooral te maken met creatie: hoe communiceer je jouw boodschap zo goed mogelijk?
Clear Channel heeft in België onderzoek gedaan naar wat de succesfactoren zijn van een outdoorcampagne. Daaruit blijkt dat 47 procent van het succes wordt bepaald door creatie. Clear Channel heeft op basis van dit onderzoek acht gouden tips ontwikkeld. ‘Less is more’, is één van de tips. Dat klinkt logisch, toch zijn vaak visuals te zien waar veel te veel boodschappen in worden verwerkt. ‘Denk aan de leesbaarheid’ is ook één van de tips. Het creëren van een goed contrast is enorm belangrijk. Je kan nog zo’n goede selectie hebben van panelen, precies getarget op je doelgroep of op locatie, maar als je boodschap niet overkomt, is het zonde van de (financiële) inspanningen.
Strategy Director Gabriel Snuverink van bureau Alfred hierover: “Je wilt per definitie iets maken wat opvalt. Woorden, kleuren of beeld. De briefing is het vertrekpunt en per merk zal het verschillen wat je nodig hebt. Zo heb je voor een provider een goed aanbod nodig en voor food heel aantrekkelijk beeld. Waar je in audiovisuele media als tv en digital alle ruimte hebt om je verhaal op een aantrekkelijke manier te vertellen, is dit in outdoor niet mogelijk. De ultieme outdoor uiting pakt in feite de essentie van het grote campagne-idee.”
Creative Director Maxim van Rijs van Alfred vult aan: “Om een krachtige uiting te maken, moet je naar de essentie. Dat betekent afpellen, afpellen, afpellen totdat je bij de kern van je boodschap bent. Vervolgens is het de kunst om die boodschap in een korte catchy regel te vangen, ondersteund met opvallend, aantrekkelijk beeld. Het moet een bepaalde vorm van opvallendheid hebben anders kun je het net zo goed niet doen. Het moet simpel zijn en rekening houden met het medium. Zo zou je voor een vrachtwagen iets anders doen dan voor een spectaculair langs de snelweg.”