(D)OOH goed uit de startblokken in 2023

De meest recente bestedingscijfers voor (D)OOH geven aan dat de markt voor buitenreclame nog steeds in de lift zit. De omzet van iets meer dan € 54 miljoen in het eerste kwartaal van 2023 betekent een plus van 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De traditionele vormen van OOH leverden iets budget in, de digitale vormen compenseerden dit ruim met een groei van 30%. Hiermee komt het aandeel van ‘digital’ op 49%. Bijna een kwart van de digitale reclameruimte wordt inmiddels ‘programmatic’ ingekocht.

Op basis van de bestedingen van de afgelopen vier kwartalen is te zien dat de gemiddelde marktgroei op 20% staat. Dit voortschrijdende jaargemiddelde wordt net als de kwartaalcijfers aangevoerd door digital (+34%). ‘Traditional’ is goed voor een groei van 10% in de afgelopen vier kwartalen.

Grafiek  1: bestedingen aan (D)OOH per kwartaal x € 1 miljoen

Bron: Outreach

Over langere periode is te zien dat de omzetten in het eerste kwartaal nog niet eerder zo hoog hebben gelegen. Bovendien werd voor het eerst de grens van € 50 miljoen gepasseerd in een eerste kwartaal.

Grafiek  2: bestedingen aan (D)OOH in Q1 (2018-2023) x € 1 miljoen

Bron: Outreach

Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux in Nederland over de recente bestedingscijfers: “Het jaar 2023 is voor (D)OOH uitstekend gestart. De verwachte groei in digitaal zet door en op dit medium zien we meer en meer adverteerders die niet eerder, of slechts beperkt, budget aan buitenreclame besteedden. Adverteerders ervaren de brede mogelijkheden van digitale buitenreclame en de voordelen die programmatic inkoop biedt. De traditionele buitenreclamevormen blijven daarnaast onverminderd in trek.”

Scroll naar boven