Omzetten buitenreclame naar recordhoogte, ruim € 100 miljoen in eerste helft 2022

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op € 108 miljoen. Nog niet eerder werd de grens van € 100 miljoen gepasseerd in de eerste helft van een jaar. De groei ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bedroeg 73%. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12% hoger dan over dezelfde periode in 2019, het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona.  

De meest recente cijfers laten zien dat de markt voor (digitale) buitenreclame niet alleen hersteld is van de gevolgen rond de coronamaatregelen, maar dat daar bovenop ook sprake is van een substantiële groei, niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De traditionele vormen van out of home plusten 66%. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44% over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal.  

Grafiek 1: bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/Q1 2022 (x € miljoen)

Sinds het begin van 2021 worden binnen DOOH ook de omzetten van programmatic geregistreerd. De groei in dit deel is aanzienlijk. Met een stijging van maar liefst 168% in de eerste helft van 2022 realiseerde programmatic verkoop binnen digitaal een aandeel van 27%.  

Met de huidige groeicijfers is buitenreclame weer op weg naar € 200 miljoen. De laatste keer dat de die grens werd gepasseerd was in precorona-jaar 2019 (€ 211 miljoen).


Grafiek 2: groei bestedingen (D)OOH-halfjaar 2020-2022 ten opzichte van halfjaar-1

Scroll naar boven