Vorige week gaf het nieuwe Nationale Media Onderzoek (NMO) een update over de stand van zaken met betrekking tot de opbouw van het nieuwe kijk-, luister-, lees en online bereiksonderzoek. Tijdens deze update was er ook plaats voor buitenreclame. Outreach voorzitter en bestuurslid van Stichting JIC Buitenreclame Hannelore Majoor lichtte toe hoe op dit moment vorm wordt gegeven aan het nieuwe buitenreclameonderzoek (BRO) en dat dit op termijn kan worden ondergebracht bij NMO. Dit betekent dat buitenreclame net als televisie, radio, print en online straks op dezelfde manier crossmediaal kan worden gepland door adverteerders en bureaus.
Majoor: “Het nieuwe BRO is door COVID-19 wat vertraagd, maar wordt nu in volle vaart opgestart. Daarbij wordt in een panel zeer gedetailleerd verplaatsingen passief gemeten om zodoende het bereik en contactfrequentie van een of meerdere buitenreclame-objecten te kunnen meten. Uiteraard met de nodige achtergrondinformatie van de panelleden. In Q1 2023 wordt de eerste dataset verwacht.”
Het nieuwe BRO was voor Stichting JIC Buitenreclame een voorwaarde om in te stappen bij NMO. “Alleen die nieuwe opzet geeft de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de crossmediale bereiksoptimalisatie van out of home ten opzichte van andere mediumtypen. Zeker ook als het gaat om digital”, aldus Majoor.
Klik hier voor het complete verslag van de update van NMO. Zie ook dit artikel van ZIGT dat al vooruit liep op de toetreding van BRO tot NMO.