In de meest recente versie van ‘Stand van TMT’, een rapportage van ABN AMRO over de stand van zaken in de Technologie-, Media- en Telecom-sector, is er speciale aandacht voor digitale buitenreclame, oftewel digital out of home (DOOH). De bank spreekt van een opmars voor dit deel van OOH en baseert zich onder andere op cijfers van Outreach en Deloitte.
De digitalisering van de markt voor buitenreclame past volgens ABN AMRO in de bredere ontwikkeling waarin digitale mediabestedingen groeien ten koste van de traditionele mediabestedingen. Dat geldt niet alleen voor OOH, maar ook voor radio, televisie en print. ABN AMRO: “Zo wist de totale digitale advertentiemarkt in Nederland in 2020 ondanks de pandemie met 6 procent te groeien, terwijl de totale advertentiemarkt een daling van 3,1 procent kende.”
De bestedingen aan DOOH zijn in het tweede kwartaal van dit jaar verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. Het budget kwam uit op 40 miljoen euro. Hiermee lijkt een eerste stap gezet naar een post corona herstel van de markt. De jaren voorafgaand aan de pandemie liet de markt voor digitale buitenreclame stevige groeicijfers zien. De afnemende trend in groeipercentages doet hier volgens de bank niets aan af: “Hoe groter en volwassener de markt, hoe minder extreme groeipercentages te verwachten zijn. De verwachte groei van 19
procent voor 2021 is dan ook nog steeds fors.”
De totale rapportage van ABN AMRO over de TMT-sector is is hier te downloaden.