Effectiviteit DOOH in beeld

DOOH Effectiviteit

Uit de meest recente onderzoeken die Nielsen in opdracht van de Out of Home Advertising Association of America (OAAA) uitvoerde blijkt dat digital out of home (DOOH) een hoge mate van betrokkenheid en awareness oplevert en passanten van objecten daadwerkelijk aanzet tot actie. De formaten die onderzocht zijn betreffen o.a. billboards, straatmeubilair, luchthavens en openbaar vervoer (trein, taxi en metro).

De resultaten bevestigen dat bijna tweederde van de DOOH-kijkers ten minste één meetbare actie heeft uitgevoerd na het zien van een digitaal reclamebord. Denk hierbij aan het bezoeken van de website van een adverteerder, het online zoeken naar de adverteerder, het bezoeken van een winkel of restaurant en het bezoeken van of posten op sociale media of blog. Verder blijkt dat DOOH bij meer dan de helft van de passanten aanzet tot actie op hun mobiele apparaten.

De belangrijkste uitkomsten van de onderzoeken staan hieronder uitgesplitst naar de diverse objecten en locaties.

Bij consumenten die digitale reclameborden opmerken:

  • 52% zag digitale billboards die aanwijzingen gaven naar een winkel, bedrijf of restaurant
  • 57% van hen bezocht het bedrijf onmiddellijk na het bekijken van de advertentie
  • 93% van de bezoekers van het bedrijf heeft een aankoop gedaan
  • 52% van de kijkers met smartphones heeft het afgelopen jaar acties ondernomen op hun mobiele apparaat na het zien van een digitaal billboard

Bij consumenten die digitaal straatmeubilair opmerken:

  • 51% zag digitale straatmeubilairadvertenties die een routebeschrijving gaven naar een winkel, bedrijf of restaurant
  • 65% van hen bezocht het bedrijf onmiddellijk na het bekijken van de advertentie
  • 92% van de bezoekers van het bedrijf heeft een aankoop gedaan
  • 62% van de kijkers met een smartphone heeft acties ondernomen op hun mobiele apparaat nadat ze het afgelopen jaar een advertentie voor digitaal straatmeubilair hadden gezien

Onder consumenten die digitale objecten in trein en metrovervoer opmerken:

  • Meer dan 50% zag digitale ov-advertenties die een routebeschrijving naar een winkel, bedrijf of restaurant gaven
  • 48% van hen bezocht het bedrijf onmiddellijk na het bekijken van de advertentie
  • Meer dan 80% van de bezoekers van het bedrijf heeft een aankoop gedaan
  • Ongeveer 60% van de kijkers met smartphones heeft acties ondernomen op hun mobiele apparaat nadat ze het afgelopen jaar een digitale advertentie in openbaar vervoer hadden gezien.

Het onderzoek van Nielsen bevestigt de kracht van DOOH die zich vertaalt in merkwaarde voor adverteerders. Analoge (lees: gedrukte) OOH-campagnes bieden 24/7 exposure terwijl DOOH merken in staat stelt om realtime, getarget en conditioneel  te adverteren.

Bron: OOOA

Scroll naar boven