Het eerste kwartaal van 2025 is door de OOH-markt afgesloten met een groei van 1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024. Hiermee kwamen de bestedingen uit op € 61,3 miljoen, waarvan 46% werd besteed aan de traditionele vormen van OOH, 54% ging naar ‘digital’.
De verdeling naar traditioneel en digitaal valt in de loop van de tijd steeds meer uit in het voordeel van digitaal. In het eerste kwartaal van 2022 was het aandeel van digitaal nog 42%, maar in 2025 is dat opgelopen naar 54%. Dat betekent dus een meerderheidsaandeel voor digitaal. Daarbinnen gaat ongeveer een kwart naar ‘programmatic’. Dat aandeel is in de loop van de jaren redelijk stabiel.
Omzet OOH Q1 2022-2025 naar traditioneel en digitaal (in %)

Bron: Outreach
Het totaal aantal schermen of vlakken is met 94.000 1% gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024. Het aantal traditionele vlakken nam licht af, maar daartegenover staat een flinke toename van het aantal digitale vlakken en dan vooral de vlakken tot een schermgrootte van kleiner dan twee vierkante meter.
Volgens Sita Bakker, directeur Outreach, passen de ontwikkelingen in het langjarige beeld dat de OOH-markt laat zien: “Digitalisering transformeert de OOH-markt in Nederland. Met zowel statisch als dynamisch aanbod is er heel veel mogelijk voor een optimale campagne. Zowel de massa kan bereikt worden, en waar kan dat nog, maar ook hyper gerichte campagnes zijn met de digitalisering mogelijk, zelfs op grote schaal.”