Uit een experiment van Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative blijkt dat OOH heel goed in staat is om de consument op straat of onderweg onbewust te beïnvloeden. Samen met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen werd een experiment opgesteld waarbij vier proefpersonen een route aflegden door het centrum van Utrecht. De proefpersonen wisten niet dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere uitingen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep. Het doel ervan om te onderzoeken of gedrag onbewust te beïnvloeden is door wat passanten onderweg zouden tegenkomen.
Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht om een willekeurig product te kopen in de supermarkt. Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Dat was het resultaat waar natuurlijk op gehoopt werd en ook het resultaat dat Niels Houtepen had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Wat de verwachting nog eens overtrof was dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen, twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene.
Zie daar hét bewijs dat OOH onbewust iets kan activeren in de hersenen van de passanten en en dus consumenten.
Een video van het experiment staat in deze post van Niels Houtepen, die het experiment als een van zijn meest uitdagende projecten ziet.