Verticale tuinen, blikjes en behang

Op het jaarlijkse World Out of Home Advertising Congres in Lissabon won blowUP media onlangs de Sustainability Award 2023. De prijs werd gewonnen vanwege de vier verticale tuinen die blowUP inrichtte in Duitsland en België. Het zijn geveltuinen met daarin een full motion scherm. De tuinen dragen bij aan het bevorderen van een groen stadsbeeld en helpt bij de strijd tegen global warming. Door de verticale tuin aan de Lippenslaan in Knokke-Heist, wordt ongeveer 1.000 kilo netto CO2 per jaar geabsorbeerd. De 14 verschillende soorten planten die zijn geplaatst, kunnen de biodiversiteit in de stad stimuleren door lokale vogels en insecten aan te trekken.

De tuinen van blowUp zijn een mooi voorbeeld van (D)OOH, waarbij een positief effect in de openbare ruimte en de bewoners wordt gerealiseerd. We zagen eerder de groene daken op een abri en het gebruik van gerecycled papier in de UK door Nestlé.

Recent kwam daar de campagne van Wayne Parker Kent en JCDecaux bij. Zij ontwikkelden interactieve digitale zuilen in een aantal grote steden waarbij passanten kunnen reageren op stellingen, aangeboden door De Telegraaf. Het reageren met ‘eens/oneens’ kan met het plaatsen van blikjes en plastic flesjes in een rek dat onderdeel is van de display. De campagne bevordert de inzameling van blikjes en flesjes en de bedenkers zorgen er bovendien voor dat het statiegeld terecht komt bij mensen die dat goed kunnen gebruiken.

Of het levende billboard van schrijver Kluun – hij plakte een puber achter het behang – ook zo’n maatschappelijke bijdrage levert is nog maar de vraag. Feit is wel dat het weer een goed voorbeeld is van het creatief inzetten van (D)OOH.

Scroll naar boven