Van alle consumenten in Nederland heeft ruim 63% vertrouwen in OOH-advertenties. Wereldwijd ligt die score met 74% significant hoger. In de hele Benelux is het vertrouwen van consumenten in OOH met 62% juist weer iets lager dan in Nederland. Binnen dat vertrouwen is er regionaal gezien nauwelijks verschil tussen mannen en vrouwen.
Grote verschillen zijn er in Nederland wel in leeftijdsgroepen. Met 73% hebben de relatief moeilijk te bereiken jongeren in de leeftijdscategorie 15-24 jaar veruit de meest fiducie in buitenreclame. Daarmee scoren ze ruim bovengemiddeld voor OOH. De groep 55+’ers vertrouwt advertenties in de buitenruimte het minst, maar met 60% is ook die groep overwegend positief.
Vertrouwen in OOH-advertenties naar leeftijdscategorie
Bron: Nielsen Trust in Advertising 2021
Nielsen Trust in Advertising 2021 is een wereldwijd onderzoek dat zich richt op de houding van consumenten ten opzichte van reclame. Het onderzoek kijkt daarbij vanuit zowel demografische gegevens als vanuit de verschillende sectoren (zoals automotive, finance, cosmetics, levensmiddelen) om marketeers en media-owners te voorzien van gegevens en analyses om een divers publiek te ontdekken, beter te begrijpen en meer te betrekken. Het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek werd uitgevoerd in september 2021 en er werden meer dan 43.000 consumenten in 56 landen over de hele wereld ondervraagd, waaronder ruim 500 consumenten in Nederland.