Omzet OOH in UK op -46%, aandeel digitaal naar 59%

Onlangs publiceerde Outsmart (de Britse Outreach) de omzetcijfers van OOH in de UK over 2020. Net als in Nederland was daar sprake van een forse daling ten opzichte van 2019 als gevolg van de maatregelen rond COVID-19. De omzet daalde van £ 1,3 miljard naar krap € 700 miljoen. Dat is een daling van 46%. Wat dat betreft was de schade in Nederland (-35%) nog redelijk beperkt. De cijfers:

Omzet OOH in de UK, 2019 en 2020

£ miljoen20192020+/-
    
Totaal          1.301             699-46%
Digitaal             694             415-40%
Aandeel digitaal53%59%11%
Vervoer             512             187-63%
Straatmeubilair             605             397-34%
POS/Vrije tijd/Retail             183             115-37%
    
Bron: Outsmart

Het aandeel digitaal is in 2020 verder toegenomen en staat in de UK nu op 59%. Ter vergelijking: het Nederlandse aandeel voor digitaal staat in 2020 op 35%. Mark Maitland, Head of Entertainment and Media bij PwC in de UK, zegt over de OOH-cijfers: “Het is geen verrassing dat een jaar waarin reizen en buitenshuis reizen een grote impact heeft gehad op de OOH-sector. Het groeiende digitale aandeel toont aan hoe adverteerders hebben geprofiteerd van de flexibiliteit die de afgelopen jaren is ontstaan ​​door de investeringen in digitale schermen. Dit biedt een uitstekend platform voor de sector om weer te groeien.”

Outsmart betitelt de door PwC verzamelde cijfers als zeer uitdagend waarbij de bestedingen aan OOH vooral werden beïnvloed door de veranderende COVID-19-beperkingen. Hoewel de beperkingen in het eerste kwartaal van 2021 voortduren, ziet Outsmart de succesvolle uitrol van het vaccinatieprogramma als belangrijke variabele richting een snel herstel voor de Britse economie en het consumentenvertrouwen. Naarmate de vooruitzichten voor COVID-19 verbeteren en de lente in aantocht is, zal de mobiliteit waarschijnlijk blijven stijgen, aldus Outsmart. In het verlengde daarvan ziet de Advertising Association/WARC voorspelt een groei van + 295,7% (!) voor OOH in het tweede kwartaal van 2021.

De OOH-omzetcijfers zijn hier te downloaden.

Scroll naar top