“Verbinding en communicatie zijn mijn eerste prioriteit”

Interview met Raymond van Kasterop, aankomend voorzitter Outreach

Per 1 juli treedt Raymond van Kasterop aan als voorzitter van Outreach. Van Kasterop is directeur van Bauer Media Outdoor Nederland en volgt Hannelore Majoor (CEO JCDecaux) op en treft een organisatie in goede staat en in een stijgende markt. “Maar er is altijd ruimte voor verbetering.”

Wat zijn je eerste prioriteiten als nieuwe voorzitter van Outreach?

De OOH-markt en Outreach zijn in goede conditie. De bestedingen aan OOH groeien en het BRO Next-bereiksonderzoek heeft onlangs nog een AMMA gewonnen. Toch is er werk aan de winkel. Met het toenemend aantal leden wordt het steeds belangrijker om de interne processen te verbeteren, beter samen te werken en gezamenlijke standpunten in te nemen. Mijn eerste focus ligt daarom op verbinding en communicatie binnen de club.

De groei in de markt wordt vooral aangejaagd door ‘digital’. Hoe zie je de balans tussen digitaal en klassiek OOH in de komende jaren?

Digitalisering is inderdaad de motor achter de groei van OOH. Het aandeel digitale schermen neemt toe, deels ten koste van analoge schermen. Toch blijft analoog stabiel aanwezig. Digitaal biedt dynamiek en flexibiliteit, terwijl analoog continu zichtbaar is en massabereik garandeert. Het is aan adverteerders om te kiezen wat het beste past bij hun strategie.

En programmatic binnen digital, groeit dat mee?

Programmatic vertegenwoordigt nu zo’n 25 à 30 procent van de digitale OOH-bestedingen en ik verwacht dat dat aandeel nog zal groeien, al zagen we begin dit jaar een lichte daling. De grootste uitdaging zit in de complexiteit van de keten. Er zijn veel partijen die allemaal een deel van het budget opslokken. Ook de dataverificatie, vooral aan de DSP-kant, verdient aandacht.

Stelt dat eisen aan de meetbaarheid en transparantie van het bereik?

Zeker en met BRO Next lopen we daarin voorop. Het is gedetailleerd, transparant en uniek. Binnen JIC BRO blijven we kritisch en constructief kijken hoe het beter kan. Wel is het belangrijk dat ook mediabureaus en adverteerders de waarde van deze data inzien. Met het oog op de verwachte samenwerking met het NMO wordt transparantie in cross mediaal verband nóg belangrijker.

Hoe wordt BRO Next ontvangen door adverteerders en bureaus?

Positief. Het onderzoek is uniek en fijnmazig, maar ook complex. Door de toevoeging van nieuwe partijen en schermen wordt het steeds completer, al is het nooit helemaal af. We werken aan een betere balans tussen volledigheid en gebruiksgemak van de tooling.

Onlangs zijn Jumbo Retail en Plus Retail Media toegetreden tot Outreach. Wat is de toekomst van retailmedia binnen OOH?

Retail groeit binnen OOH. Steeds meer leden en schermen vallen onder deze categorie. Er is nu discussie over de vraag of ook schermen ín winkels moeten worden meegenomen in BRO Next. Dat vraagt om heldere keuzes en kwaliteitsborging vanuit zowel de leden als JIC.

Welke rol speelt duurzaamheid in de strategie van de branche?

Dat is een hele grote rol. Vrijwel alle leden werken aan een CO₂-neutrale bedrijfsvoering. Dat is deels vanuit intrinsieke motivatie, deels door aanbestedingseisen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat OOH het meest duurzame mediumtype is. En, ongeveer 40% van onze opbrengsten vloeit terug naar gemeenten of instellingen, die daarmee kunnen investeren in verduurzaming.

Hoe kijk je aan tegen de rol van OOH in het publieke domein?

Die is belangrijk, zeker in tijden van discussie over visuele vervuiling. Als industrie hebben we daarin een verantwoordelijkheid. We zetten bijvoorbeeld een deel van onze schermen in voor maatschappelijke en goede doelen. Tegelijkertijd zijn onze visuals ons bestaansrecht én ontzorgen we gemeenten door niet alleen de investeringen maar ook  het onderhoud van abri’s over te nemen.

Dat loopt op lokaal niveau nog wel eens mis. Wat is jullie standpunt over lokale reclameverboden?

We begrijpen dat gemeenten iets willen doen, maar lokale verboden zijn niet effectief. Ze leiden niet tot minder reclame, maar tot verschuiving naar andere kanalen. Dat is niet wat je als gemeente wilt. Daarom pleiten wij voor landelijke wetgeving of zelfregulering. We hebben recent een position paper gepubliceerd en onderzoeken nu vervolgstappen.

Tot slot: wat wil je over twee jaar bereikt hebben met Outreach en de branche?

Ik hoop op sterkere onderlinge relaties binnen de branche en een verdere groei van buitenreclame, mede door innovatie en zichtbaarheid. Outreach moet een verbindende factor zijn en blijven.

Scroll naar boven