‘OOH stabiele kracht in het medialandschap’

Vandaag en morgen vindt in Den Haag de NAVO-top plaats. Een belangrijk diplomatiek moment, maar ook een periode van verhoogde dreiging op het gebied van cyberaanvallen, sabotage en desinformatie. Volgens Instituut Clingendael is Nederland tijdens zulke geopolitiek gevoelige dagen extra kwetsbaar. In dit licht stelt Roos Groesz, OOH Director bij IPG Mediabrands, vandaag een prikkelende vraag op Adformatie.nl: is digitale buitenreclame (DOOH) een zwakke plek, of juist een stabiele kracht binnen het medialandschap?

DOOH werkt via een centrale online aansturing en is daardoor snel en flexibel. In theorie zou dat het medium vatbaar kunnen maken voor cyberdreiging. Toch benadrukt Groesz dat DOOH in de praktijk juist uitzonderlijk veilig en betrouwbaar is. Content wordt handmatig geplaatst en gemodereerd, schermen zijn realtime te monitoren en maken deel uit van een beveiligde infrastructuur. Bovendien is er sociale controle: content verschijnt in de openbare ruimte, zichtbaar voor iedereen.

In een tijd waarin digitale media steeds vaker kampen met fake news, bots en algoritmische manipulatie, biedt DOOH iets zeldzaams: zichtbaarheid én controle. Het medium is niet alleen intrinsiek brand safe, maar ook effectief. DOOH bereikt echte mensen op echte plekken, kent een stabiel bestedingspatroon en versterkt aantoonbaar merkbekendheid en aankoopintentie.

Groesz roept daarom op om juist nu stil te staan bij de rol van DOOH in onze publieke ruimte. In een versnipperd medialandschap waar vertrouwen onder druk staat, is digitale buitenreclame een ankerpunt van betrouwbaarheid. De NAVO-top is volgens Groesz een geschikt moment om dit opnieuw te erkennen en ze roept om om te blijven investeren in veilige, gecontroleerde communicatiestructuren.

Lees hier het hele artikel en leer meer over de zes redenen waarom DOOH intrinsiek veilig is en de vijf redenen waarom OOH de stabiele kracht is in media.

Scroll naar boven