OOH-markt groeit weer met dubbele cijfers

De Out of Home-markt (OOH) is in het derde kwartaal 10% gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim € 70 miljoen tegen € 64 miljoen in Q3 2023. De groei van de markt was zowel bij traditioneel te zien (6%) als bij digitaal (14%). Het aandeel van digitaal kwam uit op 58% tegen 56% in hetzelfde kwartaal vorig jaar.  Binnen digitaal wordt 27% op basis van programmatic ingekocht.

De bestedingscijfers voor OOH zijn per Q3 2024 uitgebreid met die van Jumbo, die na Albert Heijn als tweede retailer is toegetreden tot Outreach. Dat betekent dat de schermen van Jumbo binnenkort ook opgenomen zullen worden in BRO Next, het bereiksonderzoek voor OOH.

Omzet OOH Q3 2023/2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)

Bron: Outreach

De totale omzet van de eerste drie kwartalen geeft een vergelijkbaar beeld. De groei van de markt is 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en digitaal loopt met +22% voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de cijfers van de eerste drie kwartalen komt de prognose voor heel 2024 uit op iets meer dan € 300 miljoen.

Omzet OOH Q1 – Q3 2022, 2023 en 2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)

Bron: Outreach

De data van Nielsen laat op basis van bruto mediabestedingen zien dat Unilever in de eerste drie kwartalen van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.

Scroll naar boven